Czasem zdrowe dzieci zachowują się trochę dziwnie: nie chcą chodzić po trawie, unikają balonów lub potykają się o własne nogi. Sprawdź, dlaczego tak się zachowują i co ma do tego integracja sensoryczna. Aby móc odpowiednio funkcjonować musimy postrzegać świat za pomocą 5 zmysłów: wzrok, słuch, dotyk, zapach, smak. Odczuwamy także ruch, własną pozycję w przestrzeni i odbieramy wiele innych wrażeń. Nowe informacje (z otoczenia i z własnego ciała) napływają do nas cały czas, abyśmy mogli rozpoznać nasz mózg musi je zinterpretować i posegregować.
CZYM JEST INTEGRACJA SENSORYCZNA?
Integracja sensoryczna (SI) to proces łączenia informacji płynących do nas z otoczenia i z własnego ciała. Dzięki integracji sensorycznej to, co widzimy, kojarzymy z tym, co słyszymy, czujemy itd. Dzięki temu możemy reagować odpowiednio do sytuacji, planować ruchy i działać.
NA CZYM POLEGA TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ?
Terapeuta diagnozuje dziecko obserwuje go, rozmawia z rodzicami, przeprowadza testy. Szuka problemu i opracowuje ocene procesów integracji sensorycznej. Następnie dziecko ćwiczy z terapeutą w formie zabawy na sali wyposażonej w różne urządzenia: huśtawki, hamak, materace, piłki, obręcze, skakanki. Podczas terapii w mózgu odbywają się porządki.
OBJAWY ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Możesz podejrzewać nadwrażliwość sensoryczną u swojego dziecka, gdy:
• jest „nietykalskie”, nadwrażliwe;
• niechętnie się ubiera;
• ma problemy z zapinaniem guzików;
• metki ubraniowe są dla niego wyjątkowo dokuczliwe ("drapią");
• nie chce nosić obcisłych rajstop, skarpetek; mówi, że go to boli, swędzi, jest nieprzyjemne;
• nawet łagodny dotyk (głaskanie) sprawia mu ból;
• nie lubi łaskotek;
• unika dotykania wyrazistych faktur materiałów, np. sztruksu wykładziny, włóczki;
• unika wibrujących, drgających zabawek;
• unika karuzeli, huśtawek;
• nie lubi dźwięków (zwłaszcza głośnych);
• nie lubi mycia głowy i czesania włosów;
• nie lubi mycia gąbką;
• nie lubi zimnej pościeli;
• brak mu koordynacji ruchowej – ma problemy z utrzymaniem równowagi, naśladowaniem ruchów, z łapaniem i kopaniem piłki, z robieniem „uników”;
• stroni od zabaw grupowych;
• unika tłumu;
• lubi zabawy, które doskonale zna;
• woli rozrywkę „bierną” : oglądanie telewizji, czytanie książek;
• ma trudności z wymową;
• brak mu wiary w siebie.
Możesz podejrzewać podwrażliwość sensoryczną u swojego dziecka, gdy:
• potrzebuje silnych bodźców (głaskanie, łaskotki bywają dla niego nieodczuwalne);
• jest impulsywne;
• wszystko robi szybko i niedokładnie;
• celowo uderza ciałem o różne przedmioty (poszukuje silnych bodźców);
• słabo reaguje na ból;
• jest w ciągłym ruchu;
• jest niezdarne: często coś rozlewa, upuszcza;
• nie potrafi się skupić, skoncentrować, jest rozproszone;
• rozprasza go np. dużo kolorów na jednej przestrzeni (obrazy), plakaty w pokoju…
• ma problemy z nauką czytania i pisania;
• brak mu dobrej organizacji zabawy (ma problemy z zagospodarowaniem przestrzeni);
• ma słabą koordynację ruchową (ma problemy z utrzymaniem równowagi);
• często ulega wypadkom (potyka się, upada);
• brak mu wiary w siebie.
Integracja sensoryczna jest jedną z najnowocześniejszych i skutecznych metod stosowanych w terapii dzieci i młodzieży, u których obserwuje się trudności w zakresie:
• umiejętności ruchowych (słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymaniem równowagi);
• problemów emocjonalnych (nadmierna wrażliwość, nerwowość, kłopoty z koncentracją uwagi);
• opóźnionego rozwoju mowy;
• opanowywania umiejętności szkolnych (problemy dysleksji, dysgrafii, dysortografii, kłopoty z zapamiętywaniem i motywacją do uczenia się);
• nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD, ADD);
• nadwrażliwości lub zbyt małej wrażliwości na różne bodźce sensoryczne;
• nadwrażliwości na ruch (negatywna reakcja na ruch, niepewność grawitacyjna, choroba lokomocyjna).
Terapia integracji sensorycznej prowadzona w Zawierciu daje szerokie możliwości na poprawę funkcji sensorycznych i motorycznych. Wszystko odbywa się podczas zabaw i z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu. Dzięki terapii zauważalna jest poprawa funkcjonowania sensorycznego u dziecka. Dużo lepiej przetwarza wszystkie bodźce, na które wcześniej wykazywało nieodpowiednią wrażliwość. Co ważne, poprawie ulega również koordynacja wzrokowo-ruchowa. Na takiej terapii dzieci z nadpobudliwością i z trudnościami w koncentracji uczą się poprawnego funkcjonowania, dodatkowo udzielana jest pomoc w trudnościach z mówieniem, dysleksją czy dysgrafią. Diagnoza integracji sensorycznej pozwala na przeprowadzenie odpowiedniej terapii, dzięki której możliwe będzie odpowiednie przetwarzanie bodźców i informacji docierających do mózgu.
Jako terapeutyczny ośrodek integracji sensorycznej w Sosnowcu dokładnie wiemy, że trafna diagnoza jest kluczem do sukcesu. Pierwsze problemy mogą pojawić się u dziecka w pierwszych miesiącach życia, dlatego tak ważna jest samodzielna obserwacja, a następnie szybka i rzetelna diagnoza. Czasami mimo obiekcji warto zgłosić się po pomoc do specjalisty, który rzetelnie oceni problem i zaproponuje terapię czy ćwiczenia do samodzielnego wykonywania w domu. Należy wiedzieć, że w pierwszych miesiącach życia dziecka kształtuje się układ nerwowy, dlatego wprowadzenie metod terapeutycznych już na wczesnym etapie może bardzo szybko przynieść spodziewane efekty. My, jako prężnie działający ośrodek terapeutyczny podejmujemy się prowadzenia terapii z dziećmi w różnym wieku. Odnosimy ogromne sukcesy, dzięki czemu doskonale wiemy, że nasza praca jest naprawdę potrzebna. Ogromne doświadczenie i wiedza pozwalają nam na wprowadzanie nowoczesnych i przede wszystkim skutecznych metod terapeutycznych.
W naszym ośrodku już od lat specjalizujemy się w prowadzeniu terapii integracji sensorycznej. Wyróżnia nas wiedza i doświadczenie co sprawia, że prowadzone zajęcia mogą być naprawdę skuteczne. Posiadamy bogate zaplecze i nowoczesny sprzęt, który sprawdza się w terapii integracji sensorycznej. Nasi terapeuci są odpowiednio przygotowani do pracy z dziećmi, a wszystko dzięki ogromnej wiedzy merytorycznej. Co ważne, trafna diagnoza i plan terapii pozwalają na szybkie osiągnięcie pierwszych sukcesów. Już od lat cieszymy się zaufaniem wielu rodziców, którzy wybierają nasz ośrodek do realizacji terapii. Dzięki odpowiedniemu wyposażeniu, wiedzy i przyjaznemu otoczeniu jesteśmy w stanie realizować założenia terapii, dążąc do sukcesów. Terapia integracji sensorycznej w Zawierciu to doskonała opcja dla dzieci, które mają problemy w szkole z nauką, a także z wymową, z aktywnością fizyczną, a także dla tych, które jedzą jedynie wybrane produkty czy mają ogromny problem z myciem niektórych części ciała.
Kiedy terapeuta dokona oceny funkcjonowania dziecka i określi plan terapii sensorycznej możliwe jest wdrożenie ćwiczeń, które polegają na zabawie, a nie na rozmowach czy nauce konkretnych czynności, z którymi nie radzi sobie dziecko. W terapii tej chodzi o to, aby wzmocnić procesy nerwowe zachodzące w mózgu, a nie “wyuczyć się” ich, dzięki temu dziecko będzie w stanie samodzielnie nauczyć się umiejętności, które będą przychodziły w sposób naturalny. Warto wiedzieć, że terapia integracji sensorycznej wykazuje dużą skuteczność, a wszystko dzięki stopniowemu dawkowaniu bodźców, które wspomagają rozwój psychofizyczny dziecka. To skuteczne wspieranie rozwoju dziecka, dlatego warto pomyśleć o głoszeniu swoich problemów w ośrodku terapii integracji sensorycznej w Sosnowcu.
Copyright
Wszelkie prawa zastrzeżone - "Puer" Terapeutyczny Ośrodek dla dzieci, młodzieży i rodziny, 42-400 Zawiercie, ul. Ogrodowa 10.
Kopiowanie, reprodukcja, retransmisja lub redystrybucja jakichkolwiek
materiałów zamieszczonych w serwisie "Puer-Zawiercie" w całości lub w
części, w jakimkolwiek medium lub w jakiejkolwiek formie bez oficjalnej
zgody jest stanowczo zabronione.
Zgoda na wykorzystanie materiałów "Puer-Zawiercie" udzielana jest w
formie pisemnej na konkretne, jednorazowe potrzeby.
W celu legalnego
wykorzystania materiałów opublikowanych w serwisie "Puer-Zawiercie"
prosimy o przesyłanie pytań pod adres e-mail podany na stronie głównej
serwisu.
Wszystkie znaki towarowe pojawiające się w serwisie "Puer Zawiercie" należą do odpowiednich właścicieli.