Czasem zdrowe dzieci zachowują się trochę dziwnie: nie chcą chodzić po trawie, unikają balonów lub potykają się o własne nogi. Sprawdź, dlaczego tak się zachowują i co ma do tego integracja sensoryczna. Aby móc odpowiednio funkcjonować musimy postrzegać świat za pomocą 5 zmysłów: wzrok, słuch, dotyk, zapach, smak. Odczuwamy także ruch, własną pozycję w przestrzeni i odbieramy wiele innych wrażeń. Nowe informacje (z otoczenia i z własnego ciała) napływają do nas cały czas, abyśmy mogli rozpoznać nasz mózg musi je zinterpretować i posegregować.

CZYM JEST INTEGRACJA SENSORYCZNA?

Integracja sensoryczna (SI) to proces łączenia informacji płynących do nas z otoczenia i z własnego ciała. Dzięki integracji sensorycznej to, co widzimy, kojarzymy z tym, co słyszymy, czujemy itd. Dzięki temu możemy reagować odpowiednio do sytuacji, planować ruchy i działać.


NA CZYM POLEGA TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ?

Terapeuta diagnozuje dziecko obserwuje go, rozmawia z rodzicami, przeprowadza testy. Szuka problemu i opracowuje ocene procesów integracji sensorycznej. Następnie dziecko ćwiczy z terapeutą w formie zabawy na sali wyposażonej w różne urządzenia: huśtawki, hamak, materace, piłki, obręcze, skakanki. Podczas terapii w mózgu odbywają się porządki.


OBJAWY ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Możesz podejrzewać nadwrażliwość sensoryczną u swojego dziecka, gdy:

• jest „nietykalskie”, nadwrażliwe;

• niechętnie się ubiera;

• ma problemy z zapinaniem guzików;

• metki ubraniowe są dla niego wyjątkowo dokuczliwe ("drapią");

• nie chce nosić obcisłych rajstop, skarpetek; mówi, że go to boli, swędzi, jest nieprzyjemne;

• nawet łagodny dotyk (głaskanie) sprawia mu ból;

• nie lubi łaskotek;

• unika dotykania wyrazistych faktur materiałów, np. sztruksu wykładziny, włóczki;

• unika wibrujących, drgających zabawek;

• unika karuzeli, huśtawek;

• nie lubi dźwięków (zwłaszcza głośnych);

• nie lubi mycia głowy i czesania włosów;

• nie lubi mycia gąbką;

• nie lubi zimnej pościeli;

• brak mu koordynacji ruchowej – ma problemy z utrzymaniem równowagi, naśladowaniem ruchów, z łapaniem i kopaniem piłki, z robieniem „uników”;

• stroni od zabaw grupowych;

• unika tłumu;

• lubi zabawy, które doskonale zna;

• woli rozrywkę „bierną” : oglądanie telewizji, czytanie książek;

• ma trudności z wymową;

• brak mu wiary w siebie.


Możesz podejrzewać podwrażliwość sensoryczną u swojego dziecka, gdy:

• potrzebuje silnych bodźców (głaskanie, łaskotki bywają dla niego nieodczuwalne);

• jest impulsywne;

• wszystko robi szybko i niedokładnie;

• celowo uderza ciałem o różne przedmioty (poszukuje silnych bodźców);

• słabo reaguje na ból;

• jest w ciągłym ruchu;

• jest niezdarne: często coś rozlewa, upuszcza;

• nie potrafi się skupić, skoncentrować, jest rozproszone;

• rozprasza go np. dużo kolorów na jednej przestrzeni (obrazy), plakaty w pokoju…

• ma problemy z nauką czytania i pisania;

• brak mu dobrej organizacji zabawy (ma problemy z zagospodarowaniem przestrzeni);

• ma słabą koordynację ruchową (ma problemy z utrzymaniem równowagi);

• często ulega wypadkom (potyka się, upada);

• brak mu wiary w siebie.


Integracja sensoryczna jest jedną z najnowocześniejszych i skutecznych metod stosowanych w terapii dzieci i młodzieży, u których obserwuje się trudności w zakresie:


• umiejętności ruchowych (słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymaniem równowagi);

• problemów emocjonalnych (nadmierna wrażliwość, nerwowość, kłopoty z koncentracją uwagi);

• opóźnionego rozwoju mowy;

• opanowywania umiejętności szkolnych (problemy dysleksji, dysgrafii, dysortografii, kłopoty z zapamiętywaniem i motywacją do uczenia się);

• nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD, ADD);

• nadwrażliwości lub zbyt małej wrażliwości na różne bodźce sensoryczne;

• nadwrażliwości na ruch (negatywna reakcja na ruch, niepewność grawitacyjna, choroba lokomocyjna).


Copyright             

Wszelkie prawa zastrzeżone - "Puer" Terapeutyczny Ośrodek dla dzieci, młodzieży i rodziny, 42-400 Zawiercie, ul. Ogrodowa 10.

Kopiowanie, reprodukcja, retransmisja lub redystrybucja jakichkolwiek materiałów zamieszczonych w serwisie "Puer-Zawiercie" w całości lub w części, w jakimkolwiek medium lub w jakiejkolwiek formie bez oficjalnej zgody jest stanowczo zabronione.

Zgoda na wykorzystanie materiałów "Puer-Zawiercie" udzielana jest w formie pisemnej na konkretne, jednorazowe potrzeby. 
W celu legalnego wykorzystania materiałów opublikowanych w serwisie "Puer-Zawiercie" prosimy o przesyłanie pytań pod adres e-mail podany na stronie głównej serwisu.

Wszystkie znaki towarowe pojawiające się w serwisie "Puer Zawiercie" należą do odpowiednich właścicieli.

zamknij