Trening pamięci i koncentracji uwagi

    Koncentracja to zdolność mózgu do skupienia uwagi na jednym bodźcu przez dłuższy czas. Zadajemy sobie pytanie: "Dlaczego warto ją ćwiczyć i rozwijać? "
    Ponieważ koncentracja jest kluczem do lepszej pamięci, a nawet zdrowia zarówno psychicznego jak i fizycznego, warunkuje efektywne uczenie się dziecka, osiąganie sukcesów życiowych.  Opanowanie umiejętności koncentracji uwagi pozwala realizować plany, marzenia, doprowadzać sprawy do końca, osiągać sukcesy, które sprawiają radość i satysfakcję.

    Do głównych przyczyn związanych z problemami koncentracji uwagi zaliczamy:
    • brak odpowiedniej motywacji działania wywołany głównie nie dostrzeganiem celu tego działania,
    • brak zainteresowania,
    • przemęczenie, stres,
    • niezdrowy tryb życia,
    • niekorzystne warunki rodzinne,
    • niezaspokojenie podstawowych potrzeb dziecka,
    • zaburzenia funkcji poznawczych,
    • ograniczone możliwości intelektualne,
    • nadpobudliwość psychoruchowa (ADHD), autyzm, zespół Aspergera.

    Kłopoty z koncentracją uwagi przejawiają się w:
    • zwlekaniu z wykonaniem określonych zadań,
    • szybko pojawiającym się uczuciu znudzenia i zniechęcenia,
    • poddawaniu się, zaniechaniu wykonywania działania,
    • rozkojarzeniu, niedostatecznej uwadze,
    • szybko odczuwalnym zmęczeniu,
    • wykonywaniu kilku zadań na raz i nie kończeniu żadnego z nich,
    • szybkiej, pobieżnej pracy,
    • wielości błędów,
    • powolnym tempie pracy.

    Koncentracja jest umiejętnością, którą można rozwinąć poprzez odpowiednie ćwiczenia prowadzone w formie zabawy z wykorzystaniem elementów takich metod jak: Metoda Ruchu Rozwijającego, Pedagogiki Montessori, Metody Attention Autism, Kinezjologii Edukacyjnej czy Edukacji Daltońskiej.
    Podczas zabawy dziecko może się nauczyć:
    • czekania na swoją kolejkę (kontrolowania zachowań impulsywnych i czekania na zaspokojenie potrzeby),
    • obserwacji przebiegu zabawy i dostosowywania do niego swojego postępowania,
    • wytrwałości tzn. dotrwania aż do zakończenia zabawy, nawet wtedy, gdy jej przebieg nie jest dla dziecka pomyślny,
    • radzenie sobie z frustracjami,
    • dostosowywania się do obowiązujących reguł gry.

    Zabawy prowadzone są w małych grupach, aby jednocześnie uczyć dziecko tworzenia wspólnego pola uwagi, współpracy oraz komunikowania się z innymi.